Zitierweise / cite as:
Payer, Alois <1944 - >: Chronik Thailands = กาลานุกรมสยามประเทศไทย. -- Chronik 1824-01 bis 1824-07 (Rama II.). -- Fassung vom 2015-07-05. -- URL: http://www.payer.de/thailandchronik/chronik1824-1.htm
Erstmals publiziert: 2013-06-29
Überarbeitungen: 2015-07-05 [Ergänzungen] ; 2015-05-14 [Ergänzungen] ; 2015-05-09 [Teilung des Kapitels] ; 2015-05-07 [Ergänzungen] ; 2015-04-21 [Ergänzungen] ; 2015-03-31 [Ergänzungen] ; 2015-03-15 [Ergänzungen] ; 2015-03-03 [Ergänzungen] ; 2015-01-28 [Ergänzungen] ; 2015-01-13 [Ergänzungen] ; 2014-12-21 [Ergänzungen] ; 2014-11-11 [Ergänzungen] ; 2014-10-20 [Ergänzungen] ; 2014-08-27 [Ergänzungen] ; 2014-02-26 [Ergänzungen] ; 2013-12-18 [Ergänzungen] ; 2013-11-25 [Ergänzungen] ; 2013-11-07 [Ergänzungen] ; 2013-10-09 [Ergänzungen] ; 2013-10-03 [Ergänzungen] ; 2013-09-27 [Ergänzungen] ; 2013-09-15 [Ergänzungen] ; 2013-08-26 [Ergänzungen] ; 2013-08-23 [Ergänzungen] ; 2013-08-20 [Ergänzungen] ; 2013-08-17 [Ergänzungen] ; 2013-07-06 [Ergänzungen] ; 2013-06-30 [Ergänzungen]
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ช้างตายทั้งตัวเอาใบบัวปิดไม่มิด
Gewidmet meiner lieben Frau Margarete Payer die seit unserem ersten Besuch in Thailand 1974 mit mir die Liebe zu den und die Sorge um die Bewohner Thailands teilt. |
1824
Beamte aus Khorat (โคราช) tätowieren alle dienstfähigen Männer der Mueang (เมือง) in Nordostsiam und machen sie so zu Untertanen Siams.
1824-03-05
Thomas Stamford Raffles (1781 - 1826) gibt John Crawfurd (1783-1868) folgende Instruktionen:
" The policy hitherto pursued by us " [of acquiescing in and even supporting the Siamese claims {auf die malaiische Halbinsel}] " has in my opinion been founded on erroneous principles... .These people are of opposite manners, language, religion and general interests, and the superiority maintained by the one over the other is so remote from protection on the one side or attachment on the other, that it is but a simple exercise of capricious tyranny by the stronger party, submitted to by the weaker from the law of necessity. We have ourselves for nearly forty years been eye witnesses of the pernicious influence exercised by the Siamese over the Malayan states. During the revolution of the Siamese government these profit by its weakness, and from cultivating an intimacy with strangers, especially with ours over other European nations, they are always in a fair train of prosperity. With the settlement of the Siamese government, on the contrary, it invariably regains the exercise of its tyranny and the Malayan states are threatened, intimidated and plundered. The recent invasion of Quedah [Kedah - قدح] (in 1821) is a striking example in point. . .By the independent Malay States, who may be supposed the best judges of this matter, it is important to observe that the connection of the tributary Malays with Siam is looked upon as a matter of simple compulsion... .1 must seriously recommend to your attention the contemplation of the probable event of their [the Malay States] deliverance from the yoke of Siam and. your making the Supreme Government immediately informed of every event which may promise to lead to that desirable result." [Zitiert in: Mills, L. A. (Lennox Algernon) <1896 - 1968>: British Malaya, 1824-1867 : with appendix by C. O. Blagden. -- Singapore : Methodist Publ., 1925. -- 338 S. ; 25 cm. -- S. 37f.]
1824-05-11
Britische Truppen unter dem Kommando von General Sir Archibald Campbell, 1st Baronet (1769 – 1843) erobern Rangoon (Burma).
Abb.: Lage von Rangoon
[Bildquelle: Joppen: Historical atlas of India. -- 1914. -- Karte 32]
1824-07-07
Wenige Tage vor der schweren Erkrankung seines Vaters, Rama II, wird Prinz Mongkutsommutiwong Phong-isuankrasat Khattiyaratchakuman (1804 - 1868, เจ้าฟ้ามงกุฎ สมมติเทวาวงศ์พงษ์อิศรกษัตริย์), der spätere Rama IV. Mönch im Wat Samorai (วัดสมอราย, heute: Wat Ratchathiwat - วัดราชาธิวาสวิหารราชวรวิหาร). Er erhält den Mönchsnamen Vajirañāṇo Bhikkhu (วชิรญาณภิกขุ).
Da kurz zuvor drei weiße Elefanten gestorben waren, wird angesichts dieses bösen Omens auf allen Pomp bei der Ordination verzichtet.
Zu diesem Zeitpunkt ist Mongkut bereits Vater von zwei Kindern.
Mongkut lebt sieben Jahre im Wat Samorai.
Abb.: Lage von Wat Samorai (วัดสมอราย, heute: Wat Ratchathiwat - วัดราชาธิวาสวิหารราชวรวิหาร)
[Bildquelle: OpenStreetMap. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]Um mit dem zölibatären Leben zurechtzukommen, scheint Vajirañāṇo Bhikkhu (วชิรญาณภิกขุ) wiederholt den Orden verlassen zu haben, um nach der sexuellen Erleichterung sich wieder neu ordinieren zu lassen (Ki Thanit: Prawat khana song thai kap thammayutprakan. -- S. 96 - 106. -- Darauf verwiesen in: Terwiel, Barend Jan <1941 - >: A history of modern Thailand 1767 - 1942. -- St. Lucia [u. a.] : Univ. of Queensland Press, 1983. -- 379 S. -- S. 159, Anm. 51]
1824-07-21
Tod von Buddha Loetla Nabhalai (Rama II., geb. 1767-02-24).
ausführlich: http://www.payer.de/thailandchronik/ressourcen.htm
Zu Chronik 1824-07 bis 1824-12 (Rama III.)