Chronik Thailands

กาลานุกรมสยามประเทศไทย

von

Alois Payer

Chronik 1878 (Rama V.)


Zitierweise / cite as:

Payer, Alois <1944 - >: Chronik Thailands = กาลานุกรมสยามประเทศไทย. -- Chronik 1878 (Rama V.). -- Fassung vom 2016-12-02. -- URL: http://www.payer.de/thailandchronik/chronik1878.htm    

Erstmals publiziert: 2013-09-11

Überarbeitungen: 2016-12-02 [Ergänzungen] ; 2016-04-23 [Ergänzungen] ; 2016-03-25 [Ergänzungen] ; 2015-09-30 [Ergänzungen] ; 2015-04-02 [Ergänzungen] ; 2014-12-07 [Ergänzungen] ; 2014-08-18 [Ergänzungen] ; 2014-03-04 [Ergänzungen] ; 2014-02-20 [Ergänzungen] ; 2013-11-23 [Ergänzungen] ; 2013-09-14 [Ergänzungen]

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Dieser Text ist Teil der Abteilung Thailand von Tüpfli's Global Village Library


ช้างตายทั้งตัวเอาใบบัวปิดไม่มิด


 

 

Gewidmet meiner lieben Frau

Margarete Payer

die seit unserem ersten Besuch in Thailand 1974 mit mir die Liebe zu den und die Sorge um die Bewohner Thailands teilt.

 


Vorsicht bei den Statistikdiagrammen!

Bei thailändischen Statistiken muss man mit allen Fehlerquellen rechnen, die in folgendem Werk beschrieben sind:

Morgenstern, Oskar <1902 - 1977>: On the accuracy of economic observations. -- 2. ed. -- Princeton : Princeton Univ. Press, 1963. -- 322 S. ; 20 cm.

Die Statistikdiagramme geben also meistens eher qualitative als korrekte quantitative Beziehungen wieder.

 


1878 undatiert


1878

Britische Karte der malaiischen Halbinsel mit den ungefähren Grenzen:


Abb.: Britische Karte der malaiischen Halbinsel mit den ungefähren Grenzen seit 1874, 1878

1878

Plan von Bangkok:


Abb.: Plan von Bangkok, 1878

1878

Der Great Trigonometrical Survey von British India erreicht die Grenze Siams. Mit Zustimmung des Königs wird die Triangulation in Siam 1881 - 1893 fortgeführt unter Leitung von James McCarthy.


Abb.: Triangulationskarte Siams
[Bildquelle: McCarthy, James: Surveying and Exploring in Siam. -- London : Murray, 1900. -- 215 S. : Ill. -- Beilage]

ca. 1878


Abb.: Apotheke, Bangkok, ca. 1878

1878

König Rama V. vollendet sein Werk über das System der Adelstitel in Siam

Englische Übersetzung:

Jones, Robert B. <1920 - > Chulalongkorn [พระบาทสมเด็จ พระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว] <1853 - 1910>: Thai titles and ranks; including a translation of Traditions of royal lineage in Siam by King Chulalongkorn. -- Ithaca : Cornell, 1971. -- 147 S. ; 28 cm. -- (Cornell University. Southeast Asia Program. Data paper ; no. 81)

1878

Bangkok: Einweihung von Wat Thepsirin (วัดเทพศิรินทราวาสราชวรวิหาร)


Abb.: Lage von Wat Thepsirin (วัดเทพศิรินทราวาสราชวรวิหาร)
[Bildquelle: OpenStreetMap. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]

1878

Die chinesische Triade (三合會) Pun Tao Gong ermordet den Gouverneur von Krabi (กระบี่), Phra Issarathichai (พระอิศราธิชัย). Alle 35 am Mord Beteiligten werden hingerichtet.


Abb.: Lage von Krabi (กระบี่)
[Bildquelle: OpenStreetMap. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]

1878

US-Präsident Rutherford B. Hayes (1822 - 1893) erhält vom amerikanischen Konsul in Bangkok eine Siam-Katze (วิเชียรมาศ).


Abb.: Siamkatze Wankee, geboren 1895 in Hong Kong
[Bildquelle: Wikipedia. -- Public domain]


Abb.: Siam-Kater, Koh Pha Ngan (เกาะพะงัน), Provinz Surat Thani (สุราษฎร์ธานี), 2007
[Bildquelle: Colin and Sarah Northway. -- http://www.flickr.com/photos/apes_abroad/362095886/. -- Zugriff am 2012-04-07. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]

1878

Einweihung des Wat Nivet Dhamampravat (วัดนิเวศธรรมประวัติราชวรวิหาร), Amphoe Bang Pa-in (บางปะอิน). Rama V. ließ dieses königliche buddhistische Kloster im Stil einer neugotischen katholischen Kirche erbauen. (Dhammapravat = ธรรมประวัติ = Fortschritt der Buddhalehre).


Abb.: Lage von Bang Pa-in (บางปะอิน)
[Bildquelle: OpenStreetMap. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]


Abb.: Wat Nivet Dhammapravat (วัดนิเวศธรรมประวัติราชวรวิหาร)
[Bildquelle: Thanyakij / th.Wikipedia. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]


Abb.: Wat Nivet Dhammapravat (วัดนิเวศธรรมประวัติราชวรวิหาร)
[Bildquelle: Thanyakij / th.Wikipedia. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]

1878

Bau einer Telegraphenlinie von Bangkok zum Palast in Bang Pa-in (บางปะอิน). Später wird die Linie nach Ayutthaya (อยุธยา) verlängert. Die Linie dient ausschließlich dem Dienstverkehr.


Abb.: Bangkok - Bang Pa-in (บางปะอิน) - Ayutthaya (อยุธยา)
[Bildquelle: OpenStreetMap. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]

1878


Abb.: Erste Petroleum-Starklichtlame in Siam, 1878

1878

Die US-presbyterianische Missionarin Edna S. Cole (1855 - 1950) kommt nach Siam.

"Cole, Edna S. (1855-1950)

Cole was an American Presbyterian missionary educator who played an important role in the development of women's education in Siam. She was born in Illinois on 1 January 1855 and graduated from Western Female Seminary in Oxford, Ohio, in 1878. She served principal of the Chiang Mai Girls' School in the Laos Mission's Chiang Mai Station from 1878 until 1883. Working initially with her close friend, Mary Margaretta Campbell, she developed this school from the small girl's literacy class started by Sophia McGilvary. It was the first permanent Western-style school in northern Siam.

In 1885, Cole became principal of the Bangkok Girls' School under the Presbyterian Siam Mission, and she turned it into the leading girls' school in the nation. This school was officially called the Harriet House School and popularly referred to as the Wang Lang School because of its location. The school prospered under her long, capable leadership and became an important source of women teachers for government schools, as well as for mission school in both the Laos and Siam Missions. At the end of her career, she initiated the Cole initiated the removal of the school to its present location in 1921, where it is now called the Wattana Wittaya Academy [โรงเรียนวัฒนาวิทยาลัย]. After a long period of illness, she officially retired in 1923 and died on 23 Nov 1950 in the United States."

[Quelle: Dictionary of Thai Christianity. -- http://www.herbswanson.com/dictionary.php. -- Zugriff am 2013-10-05]

1878

Gründung des Kullasatri Wanglang (กุลสตรีวังหลัง) (heute: Wattana Wittaya Academy - โรงเรียนวัฒนาวิทยาลัย).


Abb.: Ungefähre Lage des Kullasatri Wanglang (กุลสตรีวังหลัง)
[Bildquelle: OpenStreetMap. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, share alike)]

"History of W.W.A.

Wattana Wittaya Academy is under the Foundation of the Church of Christ in Thailand. It was founded in B.E.2417 ( A.D.1874 ) by the American Presbyterian Mission and was originally named “Kullasatri Wanglang".  located in the Royal Palace  which is now within the compound of Siriraj Hospital. It was the first boarding school for girls and the first kindergarten of Thailand. Mrs. Harriet M. House was the first principal. The primary objectives of the school were to educate Thai young ladies in the fundamentals of reading, writing, Bible study and sewing.

In B.E.2464, Miss Edna S. Cole moved the school campus to its present location and changed the name to “Wattana Wittaya Academy”.


Type of school and location

Wattana Wittaya Academy is a girls’ school under the supervision of the Committee of Private Sector. It is a day school from Kindergarten through grade 6 and boarding school from grade 7 through grade 12. The school is located on Sukhumvit 19, in the heart of Bangkok.  The beautiful 100 rai campus, of which 51 rai are education facilities, is surrounded by hospitals, hotels, banks and government offices."

[Quelle: http://web.wattana.ac.th/english/index.htm. -- Zugriff am 2011-11-12]

1878

Gründung des Königlichen Museums in Bangkok.


Abb.: Königliches Museum
[Bildquelle: Twentieth century impressions of Siam : its history, people, commerce, industries, and resources / ed. in chief: Arnold Wright. -- London [etc.] : Lloyds, 1908. -- S. 251]

"The Museum in Bangkok was established for educational purposes in connection with the Ministry for Education in 1878. In it were shown, in the first instance, articles of foreign workmanship and objects of natural history. When in 1882 a national exhibition was held to celebrate the hundredth anniversary of Bangkok as the capital of Siam. the exhibits then made were collected in the museum, and thus the foundation of the National Museum was laid.

The museum was removed in 1890 to an old palace building, which is a good specimen of Siamese architecture, and now contains specimens of the arts, manufactures, household goods, antiquities, and coins of Siam and neighbouring countries, as well as specimens of natural history. The intention exists to collect and make a permanent exhibition of the antiquities scattered throughout the country.

The museum is open daily, except on Saturdays and Sundays, from 10 to 5, and the public are admitted in the afternoon from 2 to 5."

[Quelle: Twentieth century impressions of Siam : its history, people, commerce, industries, and resources / ed. in chief: Arnold Wright. -- London [etc.] : Lloyds, 1908. -- S. 251f.]

1878

Durch königliches Edikt erhält das französische Konsuzlat die Vollmacht, für Franzosen Pässe auszustellen, die ihnen freies Reisen in Laos erlauben.

1878

Der deutsche Apotheker Bernhard Grimm und der Österreicher Erwin Müller gründen The Siam Dispensary in Bangkok. Es wird bald zur offiziellen Hofapotheke. Die B. Grimm Group existiert auch noch 2014


Abb.: B. Grimm & Co., Bangkok

1878

Der Bremerhavener Reeder Rickmer Clasen Rickmers (1807 - 1886) hat mit dem Reisimport auf eigene Rechnung aus Birma und Siam sehr gute Geschäfte gemacht und kauft die Bremer Reismühle Ichon & Co. Er hat seit 1872 Beteiligungen an ihr und baute sie zur größten Reismühle Bremens aus. Neuer Name "Rickmers Reismühle".


Abb.: Etha Rickmers, ca. 1885
[Bildquelle: State Library of Victoria / Wikipedia. -- Public domain]

Das Vollschiff Etha Rickmers (Baujahr 1871) z.B. transportierte innerhalb von fünf Jahren 7000 Tonnen Reis nach Bremen.


Abb.: Lage der Hansestadt Bremen
[Bildquelle: Ziegelbrenner / Wikipedia. -- GFNU FDLicense]


Abb.: Rickmer Clasen Rickmers
[Bildquelle: Wikipdia. -- Public domain]

"Geschichte

1837 gründete J.H. Buschmann in St. Magnus eine Dampfmühle, die er zu einer Reismühle erweitern wollte. Nachdem 1858 der Holz- und Kohlenhändler Friedrich Konitzki das Grundstück erwarb, wurde die geplante Reismühle eingerichtet. 1860 kaufte Louis Eduard Ichon (1811–1890) die Mühle an der Grünenstraße; die Reisfirma Ichon & Co. entstand.

1872 beteiligte sich der Helgoländer Werft- und Reedereigründer Rickmer Clasen Rickmers (1807–1886) an dem Betrieb mit dem neuen Namen Ichon & Rickmers. Rickmers entdeckte schon früh seine Leidenschaft für die Schifffahrt zog 1832 nach Bremerhaven und legte 1834 das Fundament für sein künftiges Schiffsimperium, in dem er zuerst die Rickmers-Werft gründete und später das Unternehmen um eine Reederei erweiterte. 1870 wurde schon der überwiegende Teil seiner Flotte in Ostasien eingesetzt. Die schnellen Segler der Rickmers-Rhederei beförderten Millionen Säcke von Reis. Auch durch den amerikanischen Bürgerkrieg (1861–1865) unterblieben die Reisexporte nach Europa, so dass die europäischen Firmen auf andere Quellen, insbesondere Asien zurückgriffen. Die Beteiligung von Rickmers an der Reisproduktion und später am Handel lag deshalb nahe. Der Sohn Andreas Rickmers (1835–1924) und Ichons Sohn Willy Ichon führten den Betrieb.

1878 übernahm R.C. Rickmers die Reismühle in Bremen vollständig. Das Unternehmen wurde nun in "Rickmers Reismühlen" umbenannt und die Familie Ichon schied aus der Geschäftsführung aus. 1883 wurde zusätzlich eine Stärkefabrik in Hannoversch Münden gegründet. Mitte der 1880er Jahre gehörte die Rickmers Reismühle zu den größten Reisverarbeitungsbetrieben weltweit.

1886, nach dem Tod von R.C. Rickmers, übernahmen die Söhne Andreas Rickmers und Peter Rickmers (1838–1902), die Geschäftsführung der ab 1889 so bezeichneten Rickmers Reismühlen Rhederei und Schiffbau AG; Andreas führte darin das Reisgeschäfts. Es erfolgte 1893 die Gründung der Norddeutschen Reismühle in Hamburg. Die Firma A. Markwald & Co. in Bangkok kam 1894 dazu sowie Beteiligungen an der Ersten Triester Reisschäl-Fabrik und der Aussiger Reismühle AG in Österreich. 1901 schlossen sich insgesamt neun deutsche Reismühlen zur Reis- und Handels-Aktien-Gesellschaft mit Sitz in Bremen zusammen. Andreas Rickmers wurde Vorsitzender des Aufsichtsrats der AG und blieb dieses bis 1910. Die Konkurrenz der mit den durch englisches Kapital unterstützten Hamburger Betrieben im Freihafen war sehr groß. 1910 verkaufte Andreas Rickmers seine Anteile an der Familien-AG an seinen Neffen Paul Rickmers (1873-1946). Er schied in diesem Zusammenhang sowohl aus der Reis- und Handels AG als auch aus der Rickmers Reismühlen, Rhederei und Schiffbau AG aus. 1912 verschwand die Bezeichnung "Reismühlen" auch aus dem Firmennamen des Familienunternehmens. Fortan hieß es "Rickmers Rhederei und Schiffbau AG". Die Firma Reiswerke Rickmers GmbH unter Leitung von Robert Rickmers bestand unter dem Dach der Reis- und Handels AG unverändert fort.

Im Zweiten Weltkrieg wurden durch Bomben die Firmengebäude zerstört. Das Büro der Firma befand sich nun an der Stintbrücke in Bremen und der Wiederaufbau wurde betrieben. Die Betriebe gingen 1963 in den Besitz der Firma KELLOGG GmbH in Deutschland über.

Das heutige Unternehmen

Seit 1988 ist Rickmers Reismühle GmbH wieder selbstständig und firmiert unter dem alten Namen mit Sitz in Bremen - Überseestadt, Stephanikirchenweide, direkt an der Weser. Das Sortiment (Ganzkornreis, Reisgrieß, Reiskleie, Reisflocken und Reispuder) reicht heute von Reisprodukten für Groß- und Endverbraucher mit einer Vielfalt bis hin zu Spezialprodukten für die Lebensmittelindustrie. Es werden 30.000 Tonnen (Stand 2009) Reisprodukte jährlich hergestellt.

Literatur
  • Herbert Schwarzwälder: Das Große Bremen-Lexikon. Edition Temmen, Bremen 2003, ISBN 3-86108-693-X."

[Quelle: http://de.wikipedia.org/wiki/Rickmers_Reism%C3%BChle. -- Zugriff am 2012-05-25]

1878

Japanische Kinder singen den Civilization Ball Song. Er zählt die 10 westlichen Gegenstände auf, die in Japan am meisten begehrt werden. Die Kinder lassen den Ball 10mal hüpfen und singen dabei:

  1. gas lamps,

  2. steam engines,

  3. horse-carriages,

  4. cameras,

  5. telegrams,

  6. lightning-conductors,

  7. newspapers,

  8. schools,

  9. mail routes,

  10. steamboats

1878

Der deutsche Elektrotechniker Sigmund Schuckert (1846 - 1895) errichtet in Ettal (Deutschland) das erste Wärmekraftwerk der Welt: 24 Generatoren werden von einer Dampfmaschine angetrieben. Der elektrische Strom dient der elektrischen Beleuchtung von Schloss Linderhof des Bayernkönigs Ludwig II.

1878

Der US-Chemiker Harmon Northrop Morse (1848 - 1920) synthetisiert erstmals das Schmerzmittel Paracetamol


Abb.: ไทลินอล (Tylenol)
[Fair use]

"Die Herstellung von Paracetamol als Produkt der Reduktion von p-Nitrophenol mit Zink in Eisessig (konzentrierte Essigsäure) wurde erstmals 1878 von Harmon Northrop Morse (1848 - 1920) beschrieben.[9] Josef von Mering (149 - 1908) verwendete 1887 Paracetamol erstmals in der Heilkunde, jedoch erweckte die Anwendung wenig Aufsehen.[10] Deutlich mehr an therapeutischer Bedeutung gewannen in den folgenden Jahren zwei dem Paracetamol nahe verwandte Substanzen, das Acetanilid und das Phenacetin.

1893 wurde Paracetamol erstmals im Urin eines Menschen nachgewiesen, der Phenacetin zu sich genommen hatte. 1899 wurde das Paracetamol außerdem als Stoffwechselprodukt (Metabolit) des Acetanilids erkannt – diese Entdeckungen blieben jedoch ohne Resonanz, so dass Paracetamol weiterhin keine Anwendung in der Medizin fand.

Erst nach dem Zweiten Weltkrieg wurde das Paracetamol bekannter, als es 1948 von Bernard B. Brodie (1907 - 1989) und Julius Axelrod (1912 - 2004) am New York City Department of Health ein zweites Mal als Metabolit von Phenacetin identifiziert wurde. Diese forschten im Regierungsauftrag nach neuen Schmerzmitteln und zeigten in ihrer Arbeit auf, dass der schmerzstillende Effekt des Acetanilids und des Phenacetins vollständig auf das Abbauprodukt dieser Stoffe, das Paracetamol, zurückzuführen ist. Sie regten an, diesen Stoff in seiner Reinform zu nutzen, um die toxischen Nebenwirkungen der Ursprungsstoffe zu vermeiden.

Seinen ersten Einsatz in einem Fertigarzneimittel fand Paracetamol 1955 in den USA in Tylenol Children’s Elixir der Firma McNeil Laboratories.[11] Seit 1956 ist Paracetamol in Tablettenform mit 500 mg Wirkstoff erhältlich und wurde in Großbritannien unter dem Markennamen Panadol verkauft, hergestellt von der Firma Frederick Stearns & Co, die ein Ableger der Sterling Drug Inc. war. Es war ausschließlich auf Rezept zu bekommen und wurde als schmerzstillendes und fiebersenkendes Mittel beworben, welches zugleich den Magen schone. Die damals bereits bekannte Acetylsalicylsäure ist weniger magenfreundlich. 1958 kam zusätzlich eine Kinderversion des Präparates mit dem Namen Panadol Elixir auf den Markt. 1959 wurde Paracetamol vom Münchener Unternehmen bene-Arzneimittel als erstes Monopräparat unter dem Markennamen ben-u-ron auf dem deutschen Markt eingeführt.[12][13]

Seit 1963 wird Paracetamol im britischen Arzneibuch, der „British Pharmacopoeia“, monographiert. Kurz danach wurde es auch in Arzneibücher anderer europäischer Staaten aufgenommen.

1982 kam es in den USA zu einem Fall von Produktsabotage,[14][15] durch dessen Folgen sich die zuständige Staatsbehörde Food and Drug Administration veranlasst sah, strengere Schutzvorschriften zu erlassen. Durch vergiftete Paracetamolpräparate waren sieben Patienten gestorben. Zurückgerufen wurden Präparate im Marktwert von 100 Millionen US-Dollar."

[Quelle: https://de.wikipedia.org/wiki/Paracetamol#Geschichte. -- Zugriff am 2014-04-23]

1878 - 1964

Die USA geben Silberzertifikate (silver certificate) als Papiergeld aus. Es sind Stellvertreter für Silbermünzen.


Abb.: 20-Dollar-Silberzertifikat 1880
[Bildquelle: Wikipedia. -- Public domain]


1878 datiert


1878-03-03 - 1903-07-20

Leo XIII., geborener Vincenzo Gioacchino Pecci (geb. 1810) ist Papst.


Abb.: Leo XIII.
[Bildquelle. Wikimedia. -- Public domain]

 

1878-05-01 - 1878-11-10

Paris (Frankreich): Weltausstellung Exposition universelle de 1878. Siam nimmt teil.


Abb.: Panorama der Weltausstellung 1878
[Bildquelle: Wikimedia. -- Public domain]

1878-07

Der König gibt dem US-Presbyterianer-Missionar Samuel Gamble McFarland (1830 - 1897) den Auftrag, "a college at Bangkok for the education of Siamese youth similar to Robert College in Constantinople" zu gründen. Daraus Entseht die Suan Anand [สวนนันท] Schule

"The next step in Siam’s educational development did not come until more than two years later, with the reintroduction of government support for English education. Samuel G. McFarland [Samuel Gamble McFarland, 1830 - 1897], an American missionary who had been working in Phetburi [เพชรบุรี] and who had established a school there, wrote to the king in October 1877 to suggest that Americans might endow "a college at Bangkok for the education of Siamese youth, similar to Robert College in Constantinople. ” Coming to Bangkok on a visit in November of that year, he was sought out by the king’s private secretary, Phraya Phatsakorawong (Phon Bunnak) [พระยาภาสกรวงศ์ (พรบุนนาค), 1849 – 1920] and was informed that the king desired to establish such a school and would like to have McFarland direct it. After some months, McFarland agreed to abandon his missionary labors and submitted a proposal to the king.

In July 1878, McFarland’s plan was presented to the king. At the suggestion of Phraya Phatsakorawong, the government agreed to grant McFarland an annual salary of 6400 baht over a five-year term, and to provide 9600 baht annually for the expenses of the school. The old Nantha-Utthayan Palace [
พระราชวังนันทอุทยาน], generally known as Suan Anand [สวนนันท], was refurbished and put at the school’s disposal. The school was set up as a combination boarding and day school, teaching in both English and Siamese. According to the king’s diary, on the advice of Phraya Phatsakorawong,

"only training in reading and writing and handwriting sufficient for clerks” was to be taught, and "the teaching of Christianity will be strictly prohibited. ”

The school might also offer such instruction in mathematics and the arts and sciences as might be "useful to the country.”

Rather than be made an organ of government, the school was put under a governing committee whose members included

  • Phraya Phatsakorawong [พระยาภาสกรวงศ์ (พรบุนนาค), 1849 – 1920],
  • Phraya Aphairannarit (Wet) [พระยาอภัยรณฤทธิ์ ],
  • Chao-mün Waiworanat (Choem Saeng-Xuto) [เจ้าหมื่นไวยวรนาถ (เจิม แสง-ชูโต), 1851 - 1931],
  • Phraya Si Sunthon Wohan [พระยาศรีสุนทรโวหาร (น้อย อาจารยางกูร), 1823 - 1891], and
  • Phraya Owatworakit (Kaen) [พระยาโอวาทวรกิจ (แก่น), 1825 - 1906],
  • teachers at the Palace Thai school,
  • and several of the king’s brothers, including Princes
  • Chakkraphat [จักรพรรดิพงศ์, 1856–1900],
  • Phitchit Prichakan [พิชิตปรีชากร, 1855 - 1909], and
  • Sommot Amoraphan [สมโมท อมรพรรณ, 1860 - 1915].

It was with this committee that Dr. McFarland signed his contract in October 1878, with the understanding that he would be given a free hand in all academic matters.

The school opened on 2 January 1879 and admitted in its first year one hundred royal and noble pupils, of whom half were awarded full scholarships for tuition and board by the school committee. They were taught by four Thai and three American teachers, including Dr. McFarland and, later, his son George Bradley McFarland [1866 - 1942] and John Eakin [1854 - 1929]. It is likely that many of the boys already had begun their studies in the Thai school within the Grand Palace walls. The first year of studies at the school was concluded with examinations, said to be the first such examinations held in Thailand, on 19 December 1879, presided over by Prince Phitchit and Phraya Si Sunthon. The results of the examinations greatly pleased contemporary observers, and the school subsequently was advertised as offering a better education than could be obtained abroad, primarily because its American teachers all were proficient in Thai.

The founding of Suan Anand [สวนนันท] gave the king two schools under his direct patronage, one administered through the Department of the Royal Scribes and the other through a committee composed of some of his personal retainers, friends, and younger brothers. The two schools complemented each other, as Suan Anand could offer either an alternative to or a continuation of the studies of the palace Siamese school, which was still flourishing in 1880. Together these two schools were, however, the sole substantial accomplishments of a decade of thought and considerable activity in the field of education. Surely they must have been viewed with some disappointment by those who had hoped for more."

[Quelle: Wyatt, David K. <1937 - 2006>: The politics of reform in Thailand : education in the reign of King Chulalongkorn. -- New Haven : Yale UP, 1969. -- 425 S. : Ill. ; 23 cm. -- (Yale Southeast Asia studies ; 4). -- SBN 300-01156-3. -- S. 76ff. -- Fair use]

Der britische Generalkonsul Thomas George Knox (1824 - 1887) hatte versucht, die Berufung von McFarland zu hintertreiben und präsentiert einen eigenen Kandidaten.

1878-08-17

New York Times: "United States licenses in Siam"

"Paris: Dr. D. B. Sickels, Consul of the United States at bangkok, Siam, writes as follows to a friend here:

"I am happy to inform you that I have finished my liquor raids, having closed over 300 establishments formerly under American protection through licenses sold by my predecessor. Today there is not a single spirit shop within my consular jurisdiction.""

[Abgedruckt in: Burslem, Chris: Tales of old Bangkok. -- Hong Kong : Earnshaw, 2012. -- ISBN 13-978-988-19984-2-2. -- S. 71]

1878-09-19


Abb.: Mei Lum, Bangkok, 1878-09-29
[Bildquelle: Ethnologisches Museum, Staatliche Museen Berlin. -- Creative Commons Lizenz (Namensnennung, keine kommerzielle Nutzung, share alike)]

1878-10-01 - 1885-11-29

Thibaw Min (သီပေါ‌မင်း 1859 - 1916) ist der letzte König von Burma.


Abb.: König Thibaw Min (သီပေါ‌မင်း) mit Gattin Supayalat (
စုဖုရားလတ်) und Schwägerin, 1885-11
[Bildquelle: Wikipedia. -- Public domain]

1878-10-08

Religions-Toleranz-Edikt (พระบรมราชโอการเสรีภาพทางศาสนา) Ramas V.:


Abb.: Das Edict of Toleration (พระบรมราชโอการเสรีภาพทางศาสนา), 1878


Abb.: พระบรมราชโอการเสรีภาพทางศาสนา
[Bildquelle: http://www.cct.or.th/CCT/images/history.pdf. -- Zugriff am 2015-04-02]

"I Prayā Tēp Worachun. Representative of His Majesty the Supreme King of Siam in Chiengmai [เชียงใหม่], Lampūn [ลำพูน], and Lakawn [= Lampang -ลำปาง], hereby make proclamation to the Princes, Rulers, and Officers of various grades, and to the common people in the cities and provinces named:—That His Majesty the King of Siam has been graciously pleased to send me a Royal Letter under the Royal Seal, to the effect that D. B. Sickels [David B. Sickels, 1837-1918], Esqr., United States Consul, had communicated to the Foreign Minister of Siam a complaint signed by Rev. D. McGilvary [Daniel McGilvary, 1828-1911] and Dr. M. A. Cheek [Marian A. Cheek, 1852 - 1895] against certain parties for molesting the Christians and compelling them to observe their old religious customs. The Foreign Minister laid the subject before His Majesty, who most graciously listened to the said complaint, and gave the following Royal Command in reference to the same:—

That religious and civil duties do not come in conflict. That whoever wishes to embrace any religion after seeing that it is true and proper to be embraced, is allowed to do so without any restriction. That the responsibility for a right or a wrong choice rests on the individual making the choice. That there is nothing in the laws and customs of Siam, nor in its foreign treaties, to throw any restriction on the religious worship and service of any one.

To be more specific:—If any person or persons wish to embrace the Christian Religion, they are freely permitted to follow their own choice.

This Proclamation is to certify that from this time forth all persons are permitted to follow the dictates of their own conscience in all matters of religious belief and practice.

It is moreover strictly enjoined on Princes and Rulers, and on relatives and friends of those who wish to become Christians, that they throw no obstacles in their way, and that no one enforce any creed or work which their religion forbids them to hold or to do—such as the worship and feasting of demons, and working on the Sabbath day, except in the case of war and other great unavoidable works, which, however, must not be a mere pretence, but really important. Be it further observed that they are to have free and unobstructed observance of the Sabbath day. And no obstacle is to be thrown in the way of American citizens employing such persons as they may need, since such would be a breach of the treaty between the two countries.

Whenever this Proclamation is made known to the Princes and Rulers und Officers and People, they are to beware and violate no precept contained therein.

Proclamation made on the Thirteenth Day of the Eleventh waxing Moon, in the Eleventh Year of His Majesty’s Reign, October the Eighth, Eighteen Hundred and Seventy-Eight."

[Zitiert in: McGilvary, Daniel <1812 - 1911>: A half century among the Siamese and the Lāo : an autobiography. -- New York [u. a.] : Revell, 1912. -- S. 215ff.]

"Edict of Toleration [พระบรมราชโอการเสรีภาพทางศาสนา]

Issued on 8 October 1878, the "Edict of Toleration" was issued in response to an appeal to the King by Presbyterian missionaries of the Laos Mission, northern Siam for permission to allow Christians to marry without having to pay the traditional "spirit fee," which was taken to be legal confirmation of the marriage by the officials of the semi-independent tributary states in the North. The missionaries refused to allow converts to pay the fee with the consequence that local officials used these fees to limit Christian conversion and expansion. The immediate cause of the edict was the demand that a young Christian couple pay the spirit fee in order to be married. The King referred the petition back to his viceroy in Chiang Mai [เชียงใหม่] who issued the edict on his own authority, although with implicit approval from the King. The edict was addressed to three of the northern states, Chiang Mai, Lamphun [ลำพูน], and Lampang [ลำปาง]. It affirmed the right of people to convert to Christianity, the right of Christians to observe the Sabbath, and the right of American citizens (the missionaries) to hire as servants anyone they wanted.

Although something of a historical icon among northern Thai Christians, the edict had only limited consequences at the time. It did give greater freedom for people to convert in some places, but in others persecution of and pressure on Christians continued as before. The edict also had political consequences, as it marked a step in Bangkok's gradual expansion of power over the Northern principalities."

[Quelle: Dictionary of Thai Christianity. -- http://www.herbswanson.com/dictionary.php. -- Zugriff am 2013-10-05]

"It all started with a wedding. The eldest daughter of McGilvary's [Daniel McGilvary, 1828-1911] first convert was set to marry another Christian in what would have been the first Christian marriage ceremony in northern Siam. But the wedding was opposed by a family patriarch who demanded he be paid a traditional fee to "furnish a feast for the spirits, " McGilvary wrote in his autobiography McGilvary rejected the request, and turned to the local authorities for support. Chiang Mai officials refused to sanction the wedding. McGilvary petitioned King Chulalongkorn via the U. S. Consul and his case was also supported by the king’s representative in Chiang Mai, the royal commissioner, who had his own list of complaints against local officials. McGilvary and other members of the mission anxiously waited for the king’s response. "The liberal policy of the young king was not then so well-known as it became later," McGilvary wrote. "One could not be absolutely certain how even our consul would regard it. "

[Quelle: Americans in Thailand / ed. by Nicholas Grossman. -- Singapore : Didier Millet, 2015. -- 304 S. : Ill. ; 25 cm. -- ISBN 978-981-4385-84-8. -- S. 86]


Verwendete Ressourcen

ausführlich: http://www.payer.de/thailandchronik/ressourcen.htm


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Ingram, James C.: Economic change in Thailand 1850 - 1870. -- Stanford : Stanford Univ. Pr., 1971. -- 352 S. ; 23 cm. -- "A new edition of Economic change in Thailand since 1850 with two new chapters on developments since 1950". --  Grundlegend.

Akira, Suehiro [末廣昭] <1951 - >: Capital accumulation in Thailand 1855 - 1985. -- Tokyo : Centre for East Asian Cultural Studies, ©1989. -- 427 S. ; 23 cm.  -- ISBN 4896561058. -- Grundlegend.

Skinner, William <1925 - 2008>: Chinese society in Thailand : an analytical history. -- Ithaca, NY : Cornell Univ. Press, 1957. -- 459 S. ; 24 cm. -- Grundlegend.

Mitchell, B. R. (Brian R.): International historical statistics : Africa and Asia. -- London : Macmillan, 1982.  -- 761 S. ; 28 cm.  -- ISBN 0-333-3163-0

Smyth, H. Warington (Herbert Warington) <1867-1943>: Five years in Siam : from 1891 to 1896. -- London : Murray, 1898. -- 2 Bde. : Ill ; cm.

ศกดา ศิริพันธุ์ = Sakda Siripant: พระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว พระบิดาแห่งการถ่ายภาพไทย = H.M. King Chulalongkorn : the father of Thai photography. --  กรุงเทพๆ : ด่านสุทธา, 2555 = 2012. -- 354 S. : Ill. ; 30 cm. -- ISBN 978-616-305-569-9


Zu Chronik 1879 (Rama V.)